fredag 21 november 2008

Kreolsk gryta

Idag vräker snön ner här i Nordvästra Skåne. Snön kommer högst antagligen inte att ligga kvar så länge men jag är glad så länge det varar. Det blir så mycket ljusare med snö på marken och livet blir lite lättare i novembermörkret. Och ljuset behövs!

I morgon lördag skall jag ha middag för några av mina vänner. Jag skall bjuda på en gryta som har sina rötter i sjuttiotalet, Kreolsk gryta. Den är så enkel att göra och den är så väldigt god. Det var jättelänge sedan jag gjorde den och den går väldigt snabbt att göra. Jag skall göra grytan i kväll så den får stå och gotta till sig tills i morgon. Här är receptet om någon skulle vilja göra den.

Kreolsk gryta, 6 personer.

900g Fläskfilé
2 Stora eller 4 Små Starka Korvar, typ chorizo
200g Syltlök
230g Svarta Oliver
1 Röd paprika
1 dl Cornichons eller Hackade Ättiksgurkor
4-5 dl Vispgrädde
1 msk Mjöl
1 tsk Mejram
1-2 tsk Salt
2 krm Svartpeppar
Gör så här:
Bryn korven i en tjockbottnad stor gryta. Tag upp korven men spara fettet som blir över.
Stek sedan den skivade fläskfilén i korvens fett. Krydda med ovanstående kryddor och strö på mjölet. Strimla paprikan och dela oliverna och cornichonsen. Häll i allt i grytan och låt det koka i ca 10 minuter. Smaka eventuellt av med spad från syltlöken. Servera med hel bulgur och en grön sallad. Ris eller pasta går också bra att äta till grytan.

Som förrätt skall vi ha Serranoskinka med melon. Till kaffet med avec tänkte jag servera en lakritskaka med limoncellogrädde. Till maten dricker vi rödvin förstås. Sedan får vi se om festen blir lika livad som på bilden här ovan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm jag vill åxåx ha :D

Anonym sa...

jag vill också ha snö