lördag 15 november 2008

Sent i november

November är ingen rolig månad. Träden har tappat alla sina löv. Åkrarna ligger bruna och visset gult gräs ligger tätt intill marken. Molnen hänger tunga över landskapet. Det regnar nästan varje dag. Vinden är hård och byig. Mörkret sänker sig tidigt på kvällarna och det är som förgjort att stiga upp på morgonen. November månad gör ingen glad. Men att gräva ner sig i självömkan är ingen lösning. Det är nu vi skall rå om varandra, mysa tillsammans och hitta på saker att göra.

Varför inte baka en kaka till kaffet på eftermiddagen eller till den mysiga testunden? Ring väninnan och bjud hem henne på en enkel middag och ett glas vin. Sätt näsan i en trevlig bok med filten svept runt kroppen. Gå på bio eller hyr en eller flera filmer och ha din egen filmfestival i helgen. Tänd brasan och se hur lågorna dansar i den öppna spisen. Gå på muséer och titta på konst. Gör allt det där mysiga och trevliga som du tänkt göra så länge men inte fått gjort.

Själv tänder jag ljus i alla fönster i vardagsrummet om kvällarna för att hålla mörkret borta. Nästa helg har jag bjudit in några av mina vänner på middag på lördag kväll. Då skall vi äta gryta, dricka vin, filosofera och må bra. Idag skall jag trotsa ovädret och besöka väninnan S nya projekt "Öppen verkstad". Nästa söndag skall jag hälsa på Snorkfröken och Snusmumriken som trotsar mörkret med öppet hus för sina vänner inför julskyltningen. Gör det bästa av just denna dag är mitt måtto i november. Det gör det hela lite bättre på något sätt. Att i alla fall försöka mota mörkret och tungsinnet som hotar ta över.

Snart kommer december med alla ljus i fönster och trädgårdar. Då känns allt lite lättare igen. Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus såsom väninnan A på Åland så riktigt påpekade.




Illustration från boken "Sent i november" av Tove Jansson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättejättejättefint skrivet!
Blev helt rörd av känslan!

/Lilla mysisen!