tisdag 4 november 2008

Utsikt

Då jag sitter i min soffa på ovanvåningen och ser ut genom fönstret så är det denna vy som möter mig. Jag blickar ut över min gräsmatta och mitt rosa uthus. Majsfältet skiftar i gult och är redo för skörd. Ibland kan jag se rådjuren hoppa i majsen. Fasanerna och Mikkel Räv genar gärna över min gräsmatta under tidiga mornar och sena kvällar.

Längre bort ser jag havet och horisonten. På havet går båtarna i livlig trafik. På kvällar och nätter kan jag höra båtmotorernas dunkande. Idag ligger havet kav lugnt men ibland går det vita gäss på vågorna då vinder ligger på.

Hösten är här och på kvällar och nätter är det becksvart ute i min trädgård. Jag kan inte se någonting i det kompakta mörkret. Här ute på landet har vi inte någon gatubelysning som lättar upp mörkret. Det enda ljus som lyser upp är när något djur rör sig i mörkret och kommer för nära vår rörelsekänsliga utebelysning. I övrigt är det endast stjärnorna och månen som lyser under klara kvällar och nätter.

På vintrarna har jag fågelbord och fröautomat ute i trädgården. Då sitter jag och katterna och betraktar det livliga fågelbeståndet genom vårt fönster. Äpplen slänger jag ut till fasanerna och trastarna så de också skall ha något att äta. Talgbollarna lyser med sin frånvaro för de hackar de tjuvaktiga skatorna ner och flyger bort med för att kalasa på. I övrigt samsas de olika fågelarterna med varandra och äter sig mätta och belåtna. Ibland flyr de dock för sina liv då gladan och ormvråken sveper över för att inspektera sina marker.

Solen går ner i havet i väster. Aftonrodnaden skvallrar om att morgondagen blir vacker. Kan utsikten från ett fönster bli vackrare än så?

2 kommentarer:

Anonym sa...

tack för det :vita gäss ännu ett uttryck till samlingen på vågor. Vithattar ,vithandskar,vitor ,vita gäss. Du verkar ha lika fin utsikt som vi har. Kramar från Åland

Anonym sa...

Um vilken underbar utsikt, vilket underbart lugn.