fredag 28 november 2008

Böcker

Ibland får man frågan vad man har för fritidsintressen. Då skall man helst svara något i stil med; Jo - jag tycker om att gå på gym, vandra i skog och berg, släktforska eller något annat lätt ambisiöst. Jag brukar svara att jag älskar att läsa böcker. Ögonbryn brukar höjas lite lätt och jag nästan kan läsa deras tankar. Läsa böcker!?! Det är väl inget fritidsintresse?? Människan är ju bara lat!!

Jag älskar verkligen att läsa böcker. Finns det något underbarare än att lägga sig i soffan, dra filten över sig och låta sig förflyttas in i bokens värld? Eller att sätta sig tillrätta i länsstolen, dra upp benen och luta sig tillbaka för att hitta den ultimata läsställningen? Känslan är underbar och slår det mesta!

Jag tycker om romaner, biografier och deckare. Böckerna jag läser bör vara av god kvalitet. Välskrivna och underhållande. Faktalitteratur tycker jag är mördande tråkig och dessa ödslar jag ingen tid på. Jag vill bli underhållen och road. Förförd och förlorad. Jag vill bli tagen bortom tid och rum. Känna pulsen slå och kinderna hetta. Jag vill känna dofter och höra ljud. Då är jag besegrad. Då är jag nöjd.

Hur ljuvligt är det inte att hitta en ny författare som sveper med dig över ängarna och ut i rymden? Känna en aha-upplevelse och känna glädjen att ha många böcker kvar att läsa av denne nye hjälte. Att sörja att boken snart är slut och läsa så långsamt som möjligt för att fördröja det kvalfulla slutet på resan. Vemodigt men samtidigt så ljuvligt.

Vad skulle vi göra utan böcker? Vad skulle vi göra utan det skrivna ordet? Livet skulle bli fattigt och tomt. Åtminstone för mig. Jag kan inte leva utan böcker och det skrivna ordet. För mig är det livet.



Illustrationer av Tove Jansson.

2 kommentarer:

Dez sa...

Samma säger ja vad vore livet utan böckernas förtrollade värd ,läser överallt och nästan jämt.Läser oxå helst underhållnings literatur.Gärna olika deckare män även lite romantik får förekomma ha nyligen hittat en författare som ger mig tidsfördriv och nöje hon heter Norah Roberts
Ha de skönt i soffhörnet de har ja

Anonym sa...

jag läser just Flyga Drake...har sett filmen flera gånger men boken är helt hänförande bra...fantastisk