lördag 3 januari 2009

Big in Japan


Visst är det fantastiskt att muminfamiljen är så otroligt populär runt om i världen!
Och de är verkligen "Big in Japan". Vi som har åkt Finlandsbåten tillsammans med shoppande japaner vet hur det är. Då gäller det att vara innan dem i butiken om du vill handla muminsaker. För då de lämnar butiken finns absolut ingenting kvar.
Från Japan har vi fått den underbara tecknade serien som har sänts många gånger på Tv. Jag har ett antal avsnitt inspelade sedan barnen var små och de tittar vi på ibland. Att väcka dem tidigt om söndagarna var ett måste. Det var ingen som ville missa ett avsnitt om mumintrollen! Jag köper muminfilmer med jämna mellanrum till mig själv och mina nu vuxna barn. Senaste muminfilmen som inhandlades var en julklapp till Lilla Mys pojkvän Sniff. Han blev oerhört glad över filmen då han inte ägde någon innan.
Ibland har vi muminfilmdagar här hemma. Då kryper vi upp i sofforna och följer med på alla äventyr i Mumindalen. Vi kastas hit och dit i mumintrollens värld och timmarna bara flyger iväg. Det är en härlig känsla.

Det är många som sagt till mig att det upplever muminvärlden som väldigt skrämmande. För mig är det precis tvärtom. På avslappningen under yogapassen är det alltid till muminvärlden jag försvinner. Då söker jag i tankarna upp min trygga muminvärld och ligger på ängarna och låter mig föras bort på avslappningens vågor. Trygghet är nyckelordet i min muminvärld. Det är den bästa delen av yogapasset.

Muminvärlden finns också inom konsten. Här några exempel av den unge japanske konstnären Hideyuki Katsumata. Jag tycker de är högst intressanta och synnerligen fina. Hoppas ni tycker detsamma!

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant!! Jag har alltid mera varit ett Bullerbybarn. Kram från nenne