måndag 12 januari 2009

Igång

Då är vi igång. Vi blev faktiskt ett litet gäng som skall ta itu med vårt överflöd. Det känns roligt att göra det här tillsammans. Och vi går den långsamma, kloka vägen.

Jag började redan igår med mitt nya liv. Varför skjuta upp till morgondagen det som du kan göra idag, tänkte jag. Jag har plockat fram boken "Klaras goda GI-recept" med kompletta menyer för sex veckor. Ur den skall jag få inspiration för mitt dagliga intag av mat. Jag behöver inte följa den slaviskt men den skall vara min matstomme varje dag. Sedan får det bli lite à la Cajsa Warg - man tager vad man haver.

Mitt nya liv med vettigt matintag har med andra ord nu officiellt börjat. Inget godis, ingen glass. Inget bakande av sockerkakor, minimalt med kolhydrater och inget ätande efter klockan aderton. Träningscykeln har plockats fram efter juluppehållet. Det är den form av träning som är skonsam för mitt knä. Träningsdosen har ökat. Nu då knät är starkare kan jag faktiskt sitta upp till 30 minuter och trampa. Morgon som kväll tänker jag bränna kalorier på träningscykeln framför TV:n. Det blir över tjugo kilometer om dagen. Inte klokt!

Målet för oss alla är att vi skall gå ned tio kg till den första juni. Det är rimligt och inte att begära för mycket. Som delmål har jag och väninnan C satt den första april. Då skall vågen visa fem kilo mindre än den gör idag. Det tror jag det den gör.

Jag behöver förstås inte följa ovanstående program till punkt och pricka. Men det kommer jag att göra. För jag känner mig själv. Ger jag mig lillfingret kommer jag att ta hela handen. Och då är det bästa för mig att vara strikt. Det känns bra att vara igång igen!


Illustration Tove Jansson.

3 kommentarer:

Anonym sa...

oj jisses tänker du cykla 20 km om dagen då får jag begära tjänstledigt för att hänga med. Själv valde jag viktväktar meny!! Så nu räknar vi points igen en gång!!!

Anonym sa...

Och jag kör efter recepten i Viktklubb. Alla sätt är nog bra.. Redan i dag känner jag mig mindre svullen, men oj vad sötsugen jag är!

Puzz Snorkis

Anonym sa...

Det kloka vägen har än så länge gått mycket bra.

17 dagar = -3.1 kilo..

Jag kan använda kläder igen.. Ser fram emot nästa tre kilo och massa plagg till som går på :D

Puzz Snorkis