onsdag 28 januari 2009

Städmorgon

Disken från igår stod kvar i diskhon. Sedan diskmaskinen packade ihop för ett år sedan är det handdisk som gäller. Jag tittade mig runt i köket denna tidiga morgontimma. Sömnen var inte den bästa i natt och jag steg upp redan halv fem i morse. Det var lika bra att sätta igång!

Disken var klar. Klockan var nu fem på morgonen och tidningsbudet hade lämnat dagens tidning. Jag hoppade ut på mina kryckor i den kalla, mörka morgonen. Jag lät köket flöda i ljus så jag skulle kunna se brevlådan i mörkret. Nu var även grannfarbron uppe. Han stiger alltid upp vid denna tid, morgonpigg som han är efter ett helt liv med tidiga mornar i slottets grisstall. Han såg mig inte så det var ingen idé att vinka till honom.

Jag satte mig i fåtöljen och läste dagstidningen. Tidningen är fortfarande medioker och jag är lika missnöjd varje morgon. Irritationen på den stora tidningsdraken är stor och jag förbannar mig själv för att jag tagit en så lång prenumeration. Men åt det finns ingenting att göra! Medan jag smuttade på min morgonlatte såg jag mig omkring i vardagsrummet. Det var bara att konstatera att huset är i behov av städning. Motvilligt satte jag ifrån mig mitt tomma glas och hävde mig upp ur stolen. Med tunga steg gick jag ut i den lilla hallen och skred till verket.

Jag började med kattlådan. Med en hel del akrobatik lyckades jag skura den och slänga bort den gamla sanden. Elsa och Cajsa var synnerligen belåtna med mina insatser och köade nu till fräscha lådan. Därefter satte jag igång en tvättmaskin med småmattorna som legat hur länge som helst i tvättkorgen. Sedan fick toaletten med både handfat och toalettstol sig en rejäl omgång. Jag lyckades också skura toalettgolvet halvt liggandes på min duschstol. Alla sätt är bra förutom de dåliga som det så riktigt heter!

Nu var klockan åtta på morgonen och orken slut. Jag får vänta med vidare städning tills Mumin kommer hem igen. Han har kort dag på Campus idag och jag hoppas att han ser fram emot att få dammsuga hela huset. Under tiden skall jag vattna blommorna och plocka undan lite grand. Det behövs det också!



Illustration Tove Jansson.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mårran och Hemulen har läst Muminmammans bloggar för hela januari, Hemulen är bara halvvägs men tänker fortsätta i morgon. Det är värst vad energi du har med städningen, god fortsättning! Mårran blev riktigt rörd när hon läste om "Skata" och jag minns hur vi hade limonad i källaren och varje morgon när ni gick till simskolan så skulle det vara en flaska med i väskan. Till flydda tider återgår min tanke än så gärna! Mårran
PS Minns du grisarna som vi bakade och kokade varje vecka. DS

Anonym sa...

vad du är duktigt mamma!
Jag skulle behöva dammsuga lägenheten, men jag har iallafall tvättat idag, det är ju någonting iallafall.

PUSS KITTY