tisdag 13 januari 2009

Groddar

Jag odlar groddar. Jag tröttnade på att groddarna jag köpte inte var så färska och fina som jag ville ha dem. Så förra hösten köpte jag mig ett groddväxthus. Jag gick in på hälsokostaffären brevid jobbet i Malmö och möttes av en entusiastisk butiksägare. Han rekommenderade varmt groddning. Han påstod att om jag engång började odla så kunde jag inte sluta. Han hade helt rätt.

Då jag så småningom kom över känslan av sjuttiotal, som drabbade mig, var det bara att sätta igång. I mitt lilla växthus kan jag odla två sorters frön. Mungobönor och alfa-alfa är mina favoriter. Jag sköljer fröna och låter dem ligga och dra sig i vatten under en dag eller över natten. Därefter läggs de i växthuset. De vattnas igenom med en halv deciliter vatten morgon som kväll. I början skall groddarna stå mörkt och jag har mitt lilla växthus i ett köksskåp. Förrut gömde jag växthuset under en handduk men det går inte nu då jag har en liten Elsa som äter allt hon hittar. Då några dagar har gått ställer jag ut mitt växthus på fönsterbrädan. Till natten ställer jag in det i skåpet igen.

Efter fyra till fem dagar kan jag börja skörda mina groddar. De är nu proppfulla med vitaminer och mineraler. Och nu får jag min belöning. Sallader piffas upp. Knäckemackan får sig ett lager av groddar. En handfull groddar gör lunchtallriken läcker. Hemodlade groddar är så otroligt gott och fräscht. De sorter som jag valt sänker dessutom kolesterolhalten och skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Så iväg med er alla till närmsta hälsokostaffär! Handla er ett eget litet groddväxthus och frön. Att odla groddar är enkelt, roligt och sanslöst gott. Ni kommer inte att ångra er!



Illustration av Tove Jansson ur "Trollkarlens hatt".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj låter mycket spännande...undrar om inte jag ska kika på ett ...verkar ju super kul och gott dessutom =)

Anonym sa...

hmmm MUMS! Jag blev jättesugen på groddar nu! Vill ha det när jag kommer hem :x

PUSS OCH KRAM
LILLA MY