fredag 2 januari 2009

Vinterdag

Natten var smällkall och den klara himlen var full av tindrande stjärnor. Det var inga hisnande minusgrader där ute men temperaturen visade på modiga -7,9 då jag var uppe i natt. Och idag har vi en underbar, stilla vinterdag i Skåne. En vinterdag utan snö. Men vi har en strålande sol som lyser på rimfrosten i gräset. Och det får vara gott nog.

Redan igår kväll kom kölden krypande. Det smällde och knakade i huset och jag förstod att temperaturen var på väg att falla. Jag höjde värmen på elementen och jag njöt då den spred sig i huset. Vi som bor nära slottet har den fördelen att få vår värme i form av halmeldning. Det ger samma goda värme som oljeeldning och allt sköts från slottet. Jag behöver aldrig fundera på värmen. Den bara finns där. Det är otroligt skönt!

Idag har jag flyttat på fågelautomaten och fågelbordet tillbaka till trädet vid syrenen. Det är kallt ute och jag vill att så många fåglar som möjligt skall komma och äta. Det var endast talgoxarna som vågade komma till mitt fönster och så kan jag inte ha det. Jag byltade på mig och hoppade försiktigt ut på mina kryckor. Med saxen i högsta hugg kapade jag snörena som Mumin så omsorgsfullt knutit vid fönstret. Sedan hoppade jag försiktigt på kryckorna, för att inte halka, till trädet med fågelbord och fågelautomat.

Jag har släpat fåtöljen till fönstret och sitter med kikaren i högsta hugg och betraktar fåglarna på avstånd igen. Lilla Elsa ligger i mitt knä. Nu får även hon betrakta fåglarna på håll. Men det är gott nog!

Inga kommentarer: