måndag 20 oktober 2008

Filmfestival


Detta kan inte vara sant!! VAD hade jag tänkt på då jag packade min resväska?? Inte mycket -det stod klart! Jag stod i mitt hotellrum i San Sebastián och tittade klentroget ner i min resväska. Jag tittade ner på min svarta cocktailklänning. Intill den låg ett par bruna festskor. Med fransar! Om 1 timme skulle jag gå på röda mattan, som VIP gäst på filmfestivalen i San Sebastián, tillsammans med den lilla grupp jag reste med. Storstjärnor som Kevin Costner och Robert Duvall skulle komma denna kväll. Men det fanns inget annat att göra för mig än att bita i det sura äpplet och hoppas att ingen noterade etikettsbrottet.


Jag klädde upp mig till tänderna, make upen glänste, örhängena dinglade långt ner på halsen och jag kände mig jättevacker. Vi kom fram till festivalen och blev avsläppta vid röda mattan. Åskådarleden var dubbla och det fotades och tjoades då vi gled fram som filmstjärnor. Det kändes helt surrealistiskt och jag glömde mina skor. Känslan att gå där och svassa var enorm och vi kände oss alla som "kung för en dag".


Vi satte oss på våra platser ganska långt bak i salongen. Filmen började och vi satte oss till ro. Sanningen att säga kändes filmen ganska seg och en i sällskapet bestämde sig för att sträcka på benen. Han hade även spanat in några lediga platser längre fram som han tänke sätta sig på i stället. Efter den lilla nypan luft återvände han till salongen men denna gång till sin nya plats. Han satt i godan ro och tittade på filmen när någon knackade honom på armen. Där stod en säkerhetsvakt och bad att han skulle flytta sig för platsen var redan upptagen. Men mannen som stod bakom vakten, Kevin Costner, skakade avvärjande på huvudet och satte sig på en stol lite längre bort. Ridå!

Inga kommentarer: