tisdag 21 oktober 2008

Lilla My

Nu har Lilla My åkt tillbaka till storstaden. Innan hon åkte ställde hon och Mumin i ordning hennes gamla rum till mig. Lilla My hade det finaste rummet på ovanvåningen med en fantastisk utsikt över havet och ängarna. Lilla My och Mumin tyckte det var bättre att jag fick det rummet i stället för att det skulle stå och vänta på att Lilla My kom och hälsade på ibland. De har gjort så fint i rummet till mig! De har ställt soffan framför fönstret så jag kan sitta där och njuta. Tänk att få krypa upp i soffan, dricka te, läsa en god bok och blicka ut över havet! Nu då jag har flyttat upp på ovanvåningen har leveransen av morgontidningen upphört. Jag kan ju inte begära att min "paper boy" skall klättra upp till mitt fönster! Därför hoppar jag själv ut på mina kryckor och hämtar tidningen i den becksvarta morgonen.


Lilla My hade städmani innan hon åkte. Hon gick igenom stora garderoben med mig och vi fick ihop 5 stora plastsäckar med kläder, skor och väskor. Dem skall vi ge bort till dem som behöver sakerna bättre. Då Snorkfröken hälsar på nästa gång får hon ta med sig säckarna och köra in dem till "De hemlösas hus". Man samlar på sig alldeles för mycket!


Lilla My hade övervikt på sitt bagage då hon flög tillbaka till storstaden. Detta fastän hon hade nästan 2 personers bagagevikt sig tillgodo. Hon åkte upp med en vän, som inte hade så mycket bagage, och han överlät en del till Lilla My. Hon behövde inte betala böter men fick en tillsägelse att kanske inte ha med sig så mycket nästa gång. Men det är inte lätt att flytta så långt bort! Lilla My vill ju ha med sig så mycket som möjligt av sina saker till sin lilla etta med kokvrå. Snart skall Mumin och Snorkfröken åka upp och hälsa på Lilla My. Då skall de alla trängas i hennes lilla lägenhet. Jag önskar att jag kunde åka med!


Lilla My är inte helt allena i storstaden. Sniff, Lilla Mys pojkvän, gör sin värnplikt i närheten. Han kan hälsa på Lilla My både på vardagskvällar och under helgerna. Lilla My har också sin moster Filifjonkan och hennes familj nära till hands. Hos Filifjonkan kan hon hälsa på när hon vill. Där kan hon umgås med sina kusiner och deras katter om hon känner sig ensam och liten. Det känns bra för en muminmamma att veta!




Bilden är tagen ur Tove Janssons bok "Muminmammans kokbok".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du är söt min lilla muminmamma.

Puzz från Snorkis

Anonym sa...

ÅH :) Hoppas du tycker rummet är fint!
Älskar dig,
Lilla my.