fredag 24 oktober 2008

Korvsoppa

Häromdagen gjorde jag korvsoppa. Det var regn och rusk utomhus och jag kände mig frusen och kall. Soppa skulle värma gott, tänkte jag, och rotade i frysen efter knackkorven som Lilla My hade släpat hem från storstaden. Jag skrev i Facebook att jag skulle göra korvsoppa och Nenne på Åland hojtade att det var en bra idé så det skulle hon genast göra. Lilla My, som också var ute på Facebook, blev alldeles till sig och skrev att det ville hon också göra någon dag.


Lilla My ringde ikväll efter att hon kom hem från jobbet. Nu skall jag göra korvsoppa, sa hon, så nu får du hjälpa mig. Hon hade aldrig gjort korvsoppa själv innan så hon ville ha handledning genom hela proceduren. Med telefonluren tryckt intill sitt öra lade hon en tärning grönsaksbuljong i 5 dl vatten. Medan det kokade upp skalade hon 2 mellanstora potatisar som hon tärnade ner i buljongen. Därefter slantade hon ner en morot och lade även i en klyftad lök. Några pepparkorn och lagerblad åkte också ner. Det fick nu koka i ca 10 minuter. Under tiden tog hon fram prinskorv, som är en mycket god ersättare för finsk knackkorv, och skar ner även den i slantar. Hon slängde i korven och så fick det koka 5 minuter till. Lilla My knaperstekte också lite bacon som hon toppade soppan med. Nu var vi klara och hon avsmakade soppan som hon tyckte smakade ljuvligt. Hon var så glad och nöjd med sin första korvsoppa! Hon bestämde att hon skulle överraska Sniff med sina nya talanger någon ruggig dag i höst då han minst anade det!


Korvsoppa tror jag är något väldigt finskt. Jag har aldrig hört talas om någon "rikssvensk" som gör korvsoppa. Då jag har sagt att gjort korvsoppa tittar de alltid väldigt misstänktsamt på mig och undrar vad jag pratar om. Det finns oändliga varianter på denna härliga soppa. Ibland lägger jag linser i soppan, skivar ner vitlök eller häller i en burk tomatkross. Vi tycker också att det är makalöst gott att tärna ner några bitar ost i vår varma sopptallrik.

Jag ids inte tala om hur rikssvensken tittar på mig då jag berättar att jag gjort korvsås.........




Bilden är från Tove Janssons bok "Muminmammans kokbok".

3 kommentarer:

Anonym sa...

vi gjorde så stor soppa så vi åt tre dagar av den .Så är det då man är van att koka åt minst 6 stycken.

Anonym sa...

Korvsoppa så gott! Jag har lyckats få min helskånska sambo att äta både korvsås och korvsoppa. Men allra helt ska de vara den varianten med ostbitar i!

/Snorkfröken

Anonym sa...

Åh haha du är lite knäpp! Men den var mycket mycket god och jag tackar för guiden! :D
Puss
/Lilla My