måndag 13 oktober 2008

Min finska orkidé



Förra hösten då jag var hälsade på mina föräldrar,Mårran och Hemulen, köpte jag en vacker orkidé. Jag och Mårran gjorde "Vasaloppet" en dag vilket inkluderade ett besök på Prisma. Hemulen lämnade vi hemma. Han hade fullt sjå att sopa, vattna och dona med alla blommor på sin och Mårrans stora inglasade balkong. Orkidén var på extrapris och jag hade aldrig sett någon sådan innan. Den paketerades nogsamt med mycket papper omkring sig och lades ner i mitt handbagage då jag skulle åka tillbaka till Skåne. Väl hemma fick den en fin plats i vardagsrummet fastän den var tilltufsad och decimerad på blommor efter resan.

Denna höst blommor den fantastiskt vackert. Den har tre stänglar varav den ena har 7 blommor och de två andra är ännu i knopp.

Mårran är kraftigt avundsjuk. För orkidén som hon köpte samtidigt blommar inte alls. Tvärtom så ser den helvissen ut, ja nästan halvdöd verkar den vara! Mårran har föreslagit att jag skall klippa bort de två stänglarna med knoppar. Hon hävdar att min orkidé inte behöver ha så mycket blommor då hennes inte har några blommor alls. Men jag tror jag struntar i vad Mårran säger.


Min orkidé är en korsning och bär det vackra namnet "Beallara Peggy Ruth"

1 kommentar:

Anonym sa...

Min sköna lilla höna, vilken fin blomma du har.

Puzz