torsdag 16 oktober 2008

Nya vänner


Jasså, står du här. Holger kommer sakta gående mot mig där jag står och lutar mig över mina kryckor. Jag väntar på min servicebil som skall köra mig hem efter mitt pass på sjukgymnastiken. Han stannar till och tittar plirande på mig. "Jasså, du tycker om Formel 1! Jag hörde att du sa det innan idag". Ja, svarade jag, och jag blir så glad då det går bra för finnarna och halvfinnen Rosberg. Han ler och säger: "Jag tycker också om Formel 1. Men jag missade kvällsloppet i Singapore för jag var hembjuden till min dotter på middag. Och det tyckte jag var lite synd för det loppet ville jag ju se!" Vi pratar lite om finnarnas framfart och Holger håller mig sällskap i den varma höstsolen.


Vi pratar om våra barn som bor långt borta och hur man alltid längtar efter dem. Han berättar att han nu har blivit riktigt duktig på att laga mat sedan han blev änkling för ett år sedan. Jag säger att jag alltid gör för mycket mat för att jag fortfarande tror att jag har tre hungriga barn hemma. Jag tipsar honom om att man kan hälla grädde i pyttipannan om man vill känna sig lite lyxig någon dag. "Oh, säger Holger, det har jag aldrig smakat. Det skall jag göra någon dag!"


Nu kommer bilen och chauffören hjälper mig in. Holger står kvar och tittar på. Nu kör vi och jag vinkar till Holger som ser liten och skör ut. Han höjer handen och går hemåt i solskenet.

Inga kommentarer: